Кредитний рейтинг. Вибираємо свій обслуговуючий банк правильно!

Фактори, що впливають на кредитний рейтинг.

Перед тим, як зупинити свій вибір на одному банку, який обслуговуватиме фізична або юридична особа, необхідно звертати увагу на такі фактори:

  • чи може банк своєму клієнтові запропонувати весь необхідний спектр послуг та продуктів;
  • умови обслуговування, які підходять вони;
  • розгалужена інфраструктури банку, зручне розташування банкоматів;
  • відомий цей банк, яка у нього репутація.

Не завжди звичайний громадянин може скласти для себе правильне уявлення про банківській установі, а тим більше про його фінансової спроможності. А це дуже важливий фактор, для якого потрібні певні знання і вміння аналітично мислити, щоб зробити свій адекватний аналіз на основі банківської звітності про кредитоспроможність даного установи. Крім іншого, ще необхідно і знайти потрібні дані, які не завжди є у вільному доступі. І як в цих умовах прийняти вірне рішення?

Тоді можна звернути свою увагу на рейтингові компанії, але тільки ті, які є незалежними. Такі рейтинги привласнюють кваліфіковані фахівці після всебічного і повного вивчення банківської діяльності та її планів на подальший розвиток. Інформацію про те, який кредитний рейтинг присвоєний того чи іншого банку можна знайти, як на сайті самих агентств, які проводили дослідження, так і на Інтернет ресурсі, що належить фінансової організації. Крім рейтингової оцінки банку та його кредитоспроможності, звіт агентства надає також і інформацію про фінансову установу, яка може зацікавити потенційного клієнта. У такому звіті говориться не тільки про існуючі ризики даного банку, а й про його особливості.

Агентства та їх рейтинги, на що звернути увагу?

НКЦБРФ (Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку в Україні) офіційно дізнався оціночні рейтинги тільки 9 агентств. З них 6 – це українські організації, які входять до реєстру підприємств НКЦБРФ, що займаються оцінкою банківської системи, і 3 компанії міжнародного рівня. Українські компанії: Кредит-Рейтинг та Рюрик, Експерт-Рейтинг та кредитно-рейтингове агентство України, Стандарт-рейтинг і IBI-Rating. Компанії міжнародного рівня – це Moody`s Investors Service і Fitch Ratings, а також Standard & Poor`s.

Популярні рейтинги або як не зробити помилку, вибираючи банк?

Є різні рейтинги, які можуть бути присвоєні банку. Найпопулярніший – це кредитний рейтинг, завдяки якому можна дізнатися банківську платіжну можливість, тобто, як ця установа платить за своїми зобов’язаннями. Всі офіційні агентства, які мають право давати свою оцінку фінансовим організаціям, зобов’язані при кредитної оцінки банків, використовувати Національну шкалу рейтингів, яка затверджена Постановою КМУ. Визнані офіційно агентства, які діють в Україні, користуються шкалами рейтингів, прийнятими на міжнародному рівні, завдяки яким можна провести порівняння між об’єктами їх кредитоспроможності, що знаходяться по всьому світу. Також вони вивели власні шкали, застосовувані на національному рівні для рейтингування фінансових установ, які знаходяться на українській території. Щоб зіставити кредитні рейтинги НКЦБФР, взяли особливі матриці, які відповідають шкалами компаній міжнародного рівня.

Друге місце за значимістю займає рейтинг депозитних вкладів. За допомогою цієї оцінки, можна визначити банківські можливості в тому, щоб вчасно повернути депозити клієнтам. Даний вид оцінки призначений спеціально для вкладників. І хоча рейтинг надійності банків законодавчо ніяк не регулюється, агентства мають свої власні оціночні шкали. При присвоєнні такої оцінки, рейтингові компанії порівнюють банк з аналогічними фінансовими установами, що дає більш точну картинку за рівнем його депозитної надійності. Даний рейтинг вкладникам більш зручно використовувати, ніж кредитний.

Всю інформацію по різним кредитним рейтингам і шкалах, які використовуються для його складання можна знайти на Інтернет сторінках спеціальних агентств. Також всі бажаючі можуть відшукати там і іншу інформацію, яка трактує більш докладно використання шкал, описує термінологію, розповідає, яка методологія була використана при рейтингуванні. І багато іншої корисної інформації про організації фінансової спрямованості надано на ресурсах рейтингових компаній.

Але варто сказати, що через фінансову малограмотність фізичних осіб, кредитний рейтинг мало використовується в Україні. Це також пов’язано і з тим, що він мало поширений. І щоб зміцнити довіру простого громадянина до фінансово-банківській системі, необхідно підвищувати і впроваджувати знання з фінансової грамотності. НАБУ (українська незалежна асоціація банків) займається вирішенням цієї проблеми. Зараз вона проводить проект під назвою «Підвищення фінансової грамотності населення». В його рамках проводяться такі заходи:

як люди пенсійного віку, так і школярі можуть відвідувати дні відкритих дверей;
проводяться вікторини, щоб зміцнити фінансову грамотність дітей;
як журналісти, так і підприємці можуть відвідувати спеціальні тренінги.

Також є й інші заходи, які кожен з нас може відвідати для розширення своїх знань про фінансову роботі банківських установ.

Оформити кредит під заставу нерухомості